fbpx
Terug naar blog overzicht

3x bietjes; ontbijt, lunch & diner

Bietjes

Wij zijn er dol op! En dat ze je ook zeker terug in onze recepten. Daarom vonden wij het tijd worden om eens een dagmenu samen te stellen met, jawel, de rode biet! Niet alleen omdat hij zoveel kleur aan de gerechten geeft, maar ook omdat hij onwijs gezond is. Drie redenen waarom jij zeker een van deze recepten moet gaan maken:

1. Bieten verlagen de bloeddruk

2. Verbeteren sportprestaties

3. Gaat ontstekingen in het lichaam tegen

Snel aan de slag dus met onze recepten!

 

Roze smoothiebowl met aardbei rode biet

 

Ingrediënten:
– 1 banaan
– 1 kleine, gekookte biet
– stuk of 6 aardbeien
Optioneel: 1-2 el magere kwark

Voor de garnering:
– Handje pecannoten
– Handje havermout
– 2 el pompoenpitten
Optioneel: blaadjes munt en kokosrasp
Nodig: blender of keukenmachine

1. Doe alle ingrediënten voor de smoothie in de blender en meng tot een glad geheel

2. Doe de smoothie in een kommetje en maak af met de pecannoten, havermout en pompoenpitten. Je kunt eigenlijk met van alles garneren, dus kies wat je lekker vindt!

‘Aardse’ salade met wortel, rode biet & linzen

 

Wil jij wat gezonder eten? Dan is deze lunchsalade perfect! Veel groenten en door de linzen en walnoten ook nog voedzaam. Je zult merken dat je lang een verzadigd gevoel hebt.

 

Ingrediënten voor een grote salade:
– klein blikje linzen (160 gram)
– 100 gram geraspte bieten (zakje of 2 kleine rauwe bieten)
– 1 wortel, geraspt
– 75 gram gesneden witte kool
– 10 gram verse peterselie of koriander
– handje walnoten

Voor de dressing:
– 2 el olijfolie
– 1 tl honing
– 1 tl mosterd
– Peper & zout

1. Doe de linzen in een zeef en spoel ze af onder koud water. Laat ze goed uitlekken.

2 Rasp de wortel en eventueel de bieten en snijd de koriander of peterselie fijn. Meng met de witte kool in saladekom.

3. Voeg de linzen toe aan de groenten en meng goed.

4. Maak de dressing door alle ingrediënten te mengen. Breng op smaak met peper en eventueel zout.

5. Meng de dressing door de salade en garneer met een handje walnoten.

Tip: wil je er een lichte avondmaaltijd van maken? Serveer en dan wat gerookte zalm bij en je maaltijd is compleet.

Bietenrisotto met geitenkaas

 

Een van onze eerste recepten, en dus ook foto’s ;), maar nog steeds een van onze favorieten recepten. Maken dus deze bietenrisotto met geitenkaas en walnoten!

Ingrediënten:
– 100 gram geitenkaas
– 500 gram gekookte rode bieten
– 2 tenen knoflook
– 150 gr risottorijst
– 125 gr rucola
– 1 ui
– 50 gr walnoten
– 1 citroen
– Klontje roomboter
– 1 groente bouillonblokje

Geen fan van geitenkaas? Vervang de geitenkaas dan voor fetakaas

1. Snipper de ui en snijd de knoflook fijn of pers deze uit. Los het bouillonblokje op in 600 ml gekookt water en roer goed door. Verwarm ondertussen een scheut olijfolie in de hapjespan.

2. Bak de ui en knoflook circa twee minuten in de olijfolie op matig vuur. Voeg 150 gram risottorijst toe aan de ui en knoflook en bak 2 minuten mee. Draai het vuur laag. Voeg dan steeds 200 ml bouillon toe en wacht totdat de bouillon is opgenomen door de rijst. Laat niet te droog worden. Voeg vervolgens weer 200 milliliter bouillon toe en blijf roeren, zo voeg je langzaam alle bouillon toe aan de risottorijst.

3. Proef even of de risotto zacht is geworden. Zo niet, voeg wat extra water toe. Als de rijst gaar is rasp je de gekookte bietjes grof en voeg je deze toe. Roer het geheel goed door.

4. Voeg een klontje boter toe en breng op smaak met peper en zout. Roer nogmaals goed door. 

5. Rasp de schil van de citroen. Maak 125 gram rucola aan met wat (extra vierge) olijfolie, de citroenrasp en het citroensap van een halve citroen. Breng op smaak met peper en zout.

6. Verdeel de rucola over de borden en schep daar de bietenrisotto bovenop. Verdeel tot slot de geitenkaas en walnoten over de risotto. Eetsmakelijk! 

Deel dit blog op social media