fbpx
Terug naar blog overzicht

Baaldagen

Maandag 1 oktober was het ‘Nationale dag voor jezelf’. En die dag was er dit jaar voor het eerst. Gek eigenlijk he, dat we zo vaak stilstaan bij anderen maar zo weinig bij onszelf. In deze tijd waarin iedereen enorm ‘druk’ is en zelfontwikkeling een veel gehoord thema is, is zo’n dag eigenlijk hartstikke logisch! En wanneer heb je juist wat extra ‘selfcare’ nodig? Juist ja, op baaldagen!

En zo’n baaldag had ik, Lucy, afgelopen zondag. Ik ging een rondje racefietsen en verdwaalde in eigen stad. Licht gefrustreerd, want mijn gemiddelde fietssnelheid daalde flink, begon ik daarna aan het maken van een pasta. Ik had eigenlijk uitgesloten dat deze überhaupt zou kunnen mislukken, maar helaas… Het was dus zo’n dag. Tussendoor stootte ik ook nog een kop koffie over mijn nieuwe bank. Helaas zit onhandigheid in de genen ;). Inmiddels gefrustreerd belde ik Rosa. Want ja wie bel ik anders als er een recept mislukt? Wijze woorden werden er gesproken, ‘Luus, de dag loopt niet altijd vlekkeloos en zoals je had gepland. Wees nou eens lief voor jezelf in plaats van de strijd aan te gaan’.

En vanuit de gedachte wat liever te zijn voor mezelf bedacht ik nog dezelfde avond, op de bank met een kop thee en chocolade, een nieuw dagmenu met, jawel, comfort food! Natuurlijk met een healthy twist, maar verwacht vooral verwarmende, smaakvolle en voedzame gerechten voor op dagen dat je jezelf net wat extra moet ‘comforten’. En dat hoeft dan helemaal niet ongezond te zijn, al mag dat natuurlijk ook!

Onze tip:
Denk wat vaker aan jezelf! In deze drukke tijden waarin stressklachten zo veel voor komen, is dat helemaal niet egoïstisch, vinden wij. Aan jezelf denken en jezelf niet steeds maar voorbij lopen is juist heel nodig! Hoe wij dat doen? Door een momentje helemaal niks te hoeven (van jezelf ;)), 10 minuutjes te mediteren of ongegeneerd je afspraken af te zeggen, zonder smoes of schuldgevoel!

Dagmenu:
– Pannenkoeken met gebakken appel en kaneel
– Kleurrijke wraps met romige vulling
– Gado Gado variatie; veel groenten en tempeh!

Pannenkoeken met gebakken appel en kaneel

Als deze pannenkoeken je baaldag niet helemaal goed kunnen maken…
Wij vinden dit ultiem comfort food!

Je kunt de pannenkoeken ook de avond ervoor maken en koud eten in de ochtend. Stiekem vinden wij ze koud nog lekkerder!

Ingrediënten voor 4 – 5 kleine pannenkoeken:
– 2 rijpe bananen, geprakt
– 1 ei
– 1 appel, geschild en in blokjes
– 2 flinke tl kaneel
– Kokosolie om in te bakken

Ga lekker los met toppings, wij geven je een aantal suggesties: (soja)yoghurt of kwark, vers
seizoensfruit, pindakaas, honing, jam, handje noten of pure chocolade.

1. Schil en snijd de appel in blokjes. Verwarm een koekenpan met een klein beetje kokosolie. Bak hierin de appel in ongeveer 3 minuten zacht. Als de appel zacht is voeg je een klein beetje water met 1 tl kaneel toe. Roer goed door en zet vervolgens het vuur uit.

2. Prak een banaan fijn met een vork en kluts de eieren in een kommetje. Voeg de geprakte banaan aan de eieren toe en roer samen met 1 tl kaneel goed door.

3. Verhit nog een keer kokosolie in een koekenpan. Schep het banaan- ei beslag in de koekenpan. Maak er kleine ronde pannenkoeken van. Je kunt ze eenvoudig vormen door met de spatel de randen aan te drukken tot een mooie ronde vorm.

4. Na ongeveer 2 minuten zijn de pannenkoeken aan de onderkant goudbruin en klaar om te keren. Na het keren zet je het vuur wat lager en bak je ze nog 2 minuten aan de andere kant.

Serveer met topping en geniet!

Kleurrijke wraps met romige vulling

Van deze wraps fleur je hoe dank ook helemaal op!

Ingredienten voor 2 wraps:
– 2 gekleurde wraps, bijvoorbeeld bieten- of wortelwraps (No Fairytales)
– 2 flinke el hüttenkäse of hummus
– ½ avocado
– 60 gram Edamame bonen of kikkererwten
– Gegrilde gemixte groenten of gegrilde paprika
Beide kun je in de supermarkt kant en klaar kopen, maar zelf grillen kan ook!
– Kiemgroenten, naar smaak
– Handje cherrytomaten, in vieren

1. Beleg de wraps met de hüttenkäse of hummus en avocado.

2. Spoel de gekozen bonen af onder koud water en laat vervolgens uitlekken. Snijd ondertussen de cherrytomaten en gegrilde groenten in stukjes.

3. Beleg de wraps vervolgens met de groenten, cherrytomaten, bonen en kiemgroenten. Breng op smaak met peper en eventueel zout.

4. Rol de wraps op en je kleurrijke lunch is klaar.

Tip: zin in wat anders? Smeer ook eens wat Tahin (sesampasta) op je wrap. Hele goede combinatie met avocado en hüttenkäse of hummus en maakt het nog romiger!

Gado Gado variatie; veel groenten en tempeh!

We love gado gado! De combinatie van beetgare groenten, pindasaus en tempeh is heerlijk. Vinden wij dan he!

Ingrediënten:
– 100 gram rijstnoedels, 2 porties
– ½ spitskool, in reepjes gesneden
– 200 gram sperziebonen, gehalveerd
– 200 gram wortels, in plakjes
– ½ komkommer, in lange slierten (bijv. met kaasschaaf)
– 100 gram taugé
– 2 eieren, in plakjes
– 180 gram tempeh, in blokjes
Weinig tijd? Kies voor kant en klare blokjes met bijvoorbeeld ketjap
– 4 el sojasaus
– 2 tl sambal
Optioneel: garneer met pinda’s

Voor de pindasaus:
– 5 el pindakaas (met nootjes)
– 125 ml water
– 2 el ketjap manis
– 2 tl sambal (naar smaak extra toevoegen)
– Sap van ½ limoen
– 1 teentje knoflook, geperst

1. Zet een pan met ruim kokend water op het vuur en kook hierin de eieren in c.a. 5 minuten medium hard. Haal de eieren met een lepel uit de pan en laat schrikken. Laat het water op het vuur staan!

2. Snijd ondertussen de tempeh in blokjes en marineer in 4 el sojasaus en 2 tl sambal. Laat dit even intrekken.

3. Snijd vervolgens alle groenten. Gebruik het water van de eieren en kook hierin eerst de plakjes wortel ongeveer 2 minuten, voeg vervolgens alle andere groenten toe en kook nog 3 minuten mee. De groenten zijn nog heel knapperig, dat klopt!

4. Pak een vergiet en leg hier de taugé in, overgiet dit met het water van de andere groenten. Zo is de taugé ook meteen klaar.

5. Doe de groenten terug in de pan en laat even staan met de deksel op de pan zodat ze niet teveel afkoelen.

6. Meng alle ingrediënten voor de pindasaus in een pannetje en breng aan de kook. Laat even pruttelen. Is de saus te dik? Voeg wat extra water toe.

7. Tot slot bak je de tempeh in een koekenpan met een scheutje olijfolie. Schep regelmatig even om. Na ongeveer 5 minuten is de tempeh licht knapperig en gaar.

8. Kook de rijstnoedels volgens de aanwijzingen op de verpakking.

9. Serveer de groenten (vergeet de rauwe komkommer niet), rijstnoedels en de tempeh
met het ei en de pindasaus.

Deel dit blog op social media

Iedere week een verrassend gezond weekmenu met handig boodschappenlijstje

Dat wil ik proberen