fbpx
Terug naar blog overzicht

Comfortfood: lasagne met gegrilde aubergine

Lievelingsrecept!
Afgelopen zondag was ik bij een vriendin en die herinnerde mij aan dit heerlijke lasagne recept die wij een tijdje geleden deelde in een van onze weekmenu’s. Reden genoeg om hem ook op onze gloednieuwe website te publiceren!

Wij vinden lasagne heerlijk comfortfood voor in het weekend, ook ideaal om twee keer van te eten! Dus zaterdag een grote schaal maken en daar zondag nog een keer van eten. En de combinatie van gegrilde groenten en gesmolten kaas is altijd goed, toch?!

Dit recept is gebaseerd op de ‘Lievelingslasagne’ van Denise Kortlever uit het boek Oh Baby! Het boek staat vol lekkere recepten voor tijdens je zwangerschap. Maar ik kan het niet zwangeren ook zeker aanraden.

Recept
Ingrediënten:
– 1 teentje knoflook, fijngehakt
– 1 rode ui, gesnipperd
– 1 courgette, in blokjes
– 1 aubergine, in plakken, gegrild
– 1 rode paprika, in blokjes
– 2 blikken tomatenblokjes
– 125 ml crè­me fraî­che
– 250 gram verse lasagnebladen
– 75 gram Parmezaanse kaas, geraspt
– 75 mozzarella, in fijne reepjes
– 1 el Italiaanse kruiden
– Bakje verse bascilicum
– Balsamicoazijn

Voor een versie met vlees, voeg rundergehakt aan de saus toe.
Nodig: kleine ovenschaal, grillpan

1. Verwarm de oven voor op 200 graden en vet de ovenschaal in met olijfolie.

2. Verhit de olie in een hapjespan en fruit de ui en de knoflook kort. Ga je voor de versie met vlees? Bak dan nu het gehakt even mee.
Voeg daarna de paprika en de courgette toe en bak even mee. Breng op smaak met peper, zout en Italiaanse kruiden. Voeg de tomatenblokjes toe en laat zachtjes pruttelen. Je kunt naar wens een scheutje balsamicoazijn toevoegen.

3. Terwijl je de saus laat pruttelen, verhit je een scheutje olie in een grillpan en bak je hierin de plakken aubergine goudbruin.
Tip: druk de aubergines met een spatel plat, zo nemen ze meer olie op en smaken ze nog lekkerder!

4. Haal de saus van het vuur en meng de creme fraiche door de saus.

5. Verdeel een beetje tomatensaus over de bodem van de ovenschaal. Leg hier vervolgens een paar plakken gegrilde aubergine, stukjes mozzarella en bascilicum overheen en sluit af met een laag lasagnebladen. Herhaal dit een aantal keer en sluit af met een laagje tomatensaus en bestrooi met de Parmezaanse kaas.

6. Zet de lasagne in de voorverwarmde oven en bak 40-45 minuten tot de randjes goudbruin zijn.

Tip: wil je de lasagne invriezen? Bak dan 5 minuten korter. Laat na het invriezen ontdooien en bak c.a. 25 min af op 175 graden.

 

Deel dit blog op social media

Iedere week een verrassend gezond weekmenu met handig boodschappenlijstje

Ja dat wil ik!
Ontworpen en ontwikkeld in WordPress door Internetbureau Jun-E-Jay