fbpx
Terug naar blog overzicht

De kracht van havermout

3x havermout, maar dan net even anders

De laatste tijd merk ik, Lucy, steeds vaker dat havermout mij goed doet! Als ik ontbijt met havermout voelt dat veel beter dan wanneer ik ontbijt met magere kwark. Waarom deze vergelijking? Havermout en kwark zijn mijn favoriete ontbijtjes. Maar wat ik merkte in mijn ‘vergelijkend warenonderzoek’ was een groot verschil in mijn darmen na het eten van kwark of havermout. De kwark zorgt bij mij vaak voor een opgezet, onrustig, gevoel terwijl havermout mij juist een kalm en rustig gevoel geeft. En de havermout geeft voldoende energie om de ochtend door te komen!

Omdat het eten van havermout mij zo goed doet, ging ik op zoek naar de gezondheidsvoordelen van havermout en of het kan kloppen dat mijn lichaam zo blij wordt van een goede portie havermout. En wat blijkt:

Doordat havermout relatief veel vezels bevat geeft het een verzadigd gevoel en daar worden je darmen, buik en hoofd rustig van. Hiernaast zou havermout, door de hoeveelheid oplosbare vezels, ook nog eens goed zijn voor je spijsvertering en je bloedsuikerspiegel stabiel houden.

Voor mij genoeg bevestiging om nog meer te geloven in de kracht van havermout. We gingen lekker los met drie nieuwe havermout recepten die je eigenlijk op ieder moment van de dag kunt eten!

– Gebakken havermout met appels en griekse yoghurt
– Pink Oats
– Hartige pannenkoek met geitenkaas en mango chutney

 

Gebakken havermout met appels en Griekse yoghurt

Een warm, maar tegelijk heerlijk fris ontbijtje door het vleugje limoensap. Een aanrader voor als je de dag stevig wilt beginnen!

Ingrediënten voor twee personen
– 2 appels
– 50 gram havermout
– 200 gram Griekse yoghurt
– 1 el lekkere extra vergin olijfolie
– 1 el maple syrup of honing
– 1 el kaneel
– ½ limoen, in schijfjes
– Handje amandelen, met vlies

1. Doe de havermout in een kommetje met lauwwarm water. Zorg ervoor dat de havermout net onder water staat. Laat de havermout 10 minuten zodat hij mooi zacht wordt.

2. Verwarm de oven voor op 180 graden.

3. Was de appels en verwijder het klokhuis. Het is mooi als de appels nog heel kunnen blijven bij het verwijderen van het klokhuis zodat je ze daarna in ronde ringen kunt snijden. Ik sneed de appels in c.a. 3 – 4 ringen van ongeveer 2 cm dik.

4. Verdeel de Griekse yoghurt over de bodem van een ovenbestendige pan of ovenschaal.

5. Giet de havermout af in een zeef en laat even uitlekken. Verdeel vervolgens over de yoghurt.

6. Leg de appels op de havermout en strooi de kaneel en een handje amandelen over de appels.

7. Schenk er tot slot de olijfolie en maple syrup of honing overheen.

8. Zet nu 25 minuten in de voorverwarmde oven tot de appels goudbruin en zacht zijn.

9. Serveer de gebakken havermout met een schijfje limoen zodat je die bij het serveren over je havermout kunt uitknijpen. Dit geeft een heerlijke frisse twist aan het gerecht!

Pink Oats!

Een heerlijk lente ontbijt of lunch gerecht. De roze kleur komt door de verse frambozen en bietjes die we in deze oats toevoegde, dus ja je hebt meteen je portie vitaminen binnen als je met dit ontbijtje start! Een echte kickstart van je dag dus.

Houdt er rekening mee dat je dit gerechtje de avond van te voren, of minimaal 4 uur in de koelkast moet zetten voordat je hem op kunt eten.

Ingrediënten voor 1 persoon:
– 30 gram havermout
– 150 ml ongezoete amandelmelk
– 10 gram chiazaad
– 80 gram frambozen
– 100 gram rode biet, rauw
– Handje kokosvlokken
– Handje havermoutvlokken
Houd je van zoet? Voeg dan een theelepel honing toe
Nodig: Blender

1. Schil de rode biet en meng hem samen met de amandelmelk en de frambozen in de blender tot een mooie roze smoothie. Voeg hier eventueel een theelepel honing aan toe.

2. Giet de smoothie in een bakje en meng hier de havermout en chiazaden er door. Roer alles goed door elkaar en zet het bakje afgedekt een nacht, of minimaal 4 uur, in de koelkast.

3. De volgende ochtend rooster je de havermout en kokosvlokken in een droge koekenpan goudbruin. Roer de havermout nog een keer goed door en garneer met de kokos en havermoutvlokken voor een lekkere crunch.

Hartige pannenkoek met geitenkaas & mango chutney

Denk jij bij pannenkoeken meteen aan zoet? Dan hebben wij de variant die je moet proberen om je toch ook eens te wagen aan een hartige variant. De mango chutney en geitenkaas zorgen ervoor dat hij toch een licht zoete nasmaak heeft.

Je kunt deze pannenkoek prima als diner eten met een goed gevulde kom soep.

Ingrediënten per pannenkoek
– 30 gram havermoutmeel (je kunt ook havermout tot meel malen met een staafmixer)
– Snufje himalaya- of zeezout
– 1 ei
– 4 el ongezoete amandelmelk
– 1 tl kokosolie op kamertemperatuur
Nodig: (staaf)mixer of garde

Toppings:
– Zachte geitenkaas
– Hummus
– Mango chutney
– Spinazie
– Cherrytomaten
– Walnoten

1. Meng het meel met het zout in een grote mengkom. Voeg vervolgens het ei, de amandelmelk en koksolie toe. Meng het geheel met een garde of (staaf)mixer tot een glad beslag.

2. Heb je een pan met een goede anti aanbaklaag? Dan hoef je in principe geen olie meer te gebruiken om de pannenkoek te bakken. Verwarm de pan eerst op middelhoog vuur en doe dan het beslag in de pan. Maak er een mooie ronde pannenkoek van en bak deze aan beide kanten ongeveer 3 minuten tot hij goudbruin kleurt.

3. Beleg je hartige pannenkoeken vervolgens met hummus, zachte geitenkaas, spinazie, plakjes cherrytomaten, stukjes walnoot en vergeet vooral de mango chutney niet! Eetsmakelijk!

Deel dit blog op social media

Ontworpen en ontwikkeld in WordPress door Internetbureau Jun-E-Jay