fbpx
Terug naar blog overzicht

Koolhydraten; goed of slecht?!

Zoals sommige van jullie weten ben ik mijn eetpatroon aan het veranderen zodat mijn hormonen meer in balans komen. Op aanraden van mijn orthomoleculair arts schrap ik daarom de zuivel en doe ik rustiger aan met gluten en koolhydraten.

Voor mij reden om me eens meer te verdiepen in wat een koolhydraatarm dieet nou precies inhoudt en of het nodig is om alle koolhydraten direct te schrappen?

Mijn bevindingen lees je hier!

Wat zijn koolhydraten precies?

Koolhydraten zijn een bron van energie voor je lichaam in de vorm van glucose of suiker. Er zijn twee typen typen: enkelvoudige en meervoudige (complexe) koolhydraten.

De enkelvoudige koolhydraten kunnen als ‘slecht’ worden aangeduid en de meervoudige als ‘goed’.
De enkelvoudige (slechte) koolhydraten worden ook wel snelle suikers genoemd. Het is een bron van energie die snel door het lichaam wordt opgenomen en snel energie levert. De koolhydraten worden ook weer snel afgebroken. Dit zorgt voor een onstabiele bloedsuikerspiegel, wat vermoeidheid en ongewenst vetopslag (onder andere rondom je buik) veroorzaakt.

Enkelvoudige koolhydraten vind je onder andere in:

– Brood
– Witte pasta
– Witte rijst
– Koek
– Sauzen
– Snoep
– Vruchtensappen
– Zoete snacks uit de supermarkt
– Kant-en-klare maaltijden

Meervoudige (goede) koolhydraten bevatten belangrijke voedingsstoffen, verminderen je eetlust en bevorderen je gezondheid. Ze houden je bloedsuikerspiegel stabiel. Dit komt doordat meervoudige koolhydraten hun energie veel langzamer afgeven. Zo is je lichaam in staat om de voedingsstoffen eruit te halen die het nodig heeft en blijf je langer verzadigd.

Meervoudige koolhydraten vind je onder andere in:

– Groente
– Peulvruchten
– Volkorenproducten
– Noten
– Haver
– Fruit
– Zoete aardappel
– Quinoa
– Boekweit

Er wordt vaak gesproken over dat koolhydraten je dik maken. Maar het is dus goed om te weten dat dit niet bij alle koolhydraten zo is! Om je bloedsuikerspiegel stabiel te houden is het dus van groot belang dat je meervoudige (goede) koolhydraten kiest in plaats van de enkelvoudige (slechte) varianten.

Voor mij weer mooie inzichten om verder aan de slag te gaan met mijn nieuwe voedingspatroon! Ik merk al een onwijs groot verschil omdat mijn bloedsuikerspiegel echt een stuk stabieler is geworden na het aanpassen van een aantal simpele eetgewoonten. Zo is een appeltje voor onderweg bij mij een simpele gewoonte, maar ik weet inmiddels dat mijn lichaam daar juist heel hard voor moet werken als ik er niet een handje noten bij eet (voor de vezels en de opname van het fruitsuiker in de appel). Mijn bloedsuikerspiegel blijft daardoor stabiel. Ik kan al zeggen dat ik gedurende de dag veel minder pieken en dalen hebt!

Deel dit blog op social media

Ontworpen en ontwikkeld in WordPress door Internetbureau Jun-E-Jay