fbpx
Terug naar blog overzicht

Laat je inspireren door het seizoen!

 

1. Quinoa a la Suus met romige kokosmelkdressing

Het is zo leuk als je ergens komt eten en je eigen recept komt op tafel. Onze vriendin Suus maakte een mix van twee van onze recepten en dat pakte heel goed uit! Zo goed dat we er een nieuw recept van hebben gemaakt en de naam moet de bedenkster eer aan doen, dus vandaag maak je kennis met: ‘Quinoa a la Suus’.

Ingrediënten voor de quinoa:

– 80 gram quinoa
– 180 gram tempeh ketjap
– 1 rode ui, gesnipperd
– 2 puntpaprika’s, in blokjes
– 300 gram spinazie
– 1 mango, geschild en in blokjes
– 2 lente uitjes, in ringen
– 30 gram cashewnoten

Ingrediënten voor de dressing:

– 150 ml kokosmelk
– 1 tl sambal
– 2 el pindakaas
– 2 el sojasaus

Bereidingswijze (40 minuten):

1. Spoel de quinoa met koud water af in een zeef. Dit doe je zodat de bittere smaak uit de quinoa gaat. Kook de quinoa daarna in c.a. 10 minuten gaar. Als de bolletjes van het graan los beginnen te laten is hij klaar.

2. Meng ondertussen alle ingrediënten voor de dressing in een bakje tot een gladde dressing.

3. Snijd de groenten en de mango in het juiste formaat.

4. Verhit een scheut olijfolie in een koekenpan en bak hierin het uitje en de spinazie. De spinazie is klaar als het geheel is geslonken. Giet de spinazie af in een vergiet en druk het vocht eruit.

5. Gebruik de koekenpan opnieuw om de tempeh in c.a. 7 minuten goudbruin te bakken op middelhoog vuur.

6. Meng de puntpaprika, mango, quinoa en spinazie met de tempeh in een saladekom.

7. Serveer met de cashewnoten, de dressing en de bosuitjes

2. Remake uit singlesbox: een heerlijk easy naanbroodje

Van de quinoa a la Suus van gisteren maak je in een handomdraai een goed belegd naanbroodje met Muhammara? Muha-wat? Muhammara is een saus afkomstig uit Syrië, de belangrijkste ingrediënten zijn gemalen walnoten en paprika en/ of rode pepers.

Ingrediënten:
– Naanbrood
– Muhammara
– Quinoa salade van gisteren (evt gemengd met verse spinazie)

Bereidingswijze (10 minuten)

1. Haal de quinoa salade van gisteren uit de koelkast en laat op kamertemperatuur komen.

2. Bak de naanbroodjes af volgens aanwijzingen op de verpakking.

3. Smeer de muhammara op de naanbroodjes en verdeel wat salade over de broodjes. Je kunt wat extra salade ‘on the side’ nemen, gemengd met verse spinazie. You can never have too many veggies!

3. Seizoensgerecht met groene asperges en kip- of vegaburger

Groenten van het seizoen, wij zijn er gek op! Deze week groene asperges, op een andere manier bereid dan je misschien gewend bent. We zijn benieuwd wat je van deze nieuwe twist vindt! 

Ingrediënten:
– 500 gram groene asperges
– 4 eieren, 5,5 minuten gekookt
– 2 kipburgers of vegaburgers

Ingrediënten voor het sausje:
– 120 gram yoghurt
– 1 el mosterd
– 2 el kappertjes
– 1 el (gedroogde) bieslook
– 1 el Appelazijn

Bereidingswijze (30 minuten):

1. Snijd de houtige uiteinden van de asperges, wrijf in met olijfolie en (zee)zout.

2. Kook de eieren in 5,5 minuten gaar.

3. Meng alle ingrediënten voor het sausje en zet even weg, zo kunnen de smaken goed intrekken.

4. Verhit een scheut olijfolie in een grillpan (of koekenpan) en grill (of bak) de asperges c.a. 5 minuten aan beide kanten. Heb je geen grillpan dan kan je natuurlijk een gewone koekenpan gebruiken.

5. Ondertussen verwarm je in een tweede koekenpan een scheut (olijf)olie en bak je hierin de (kip)burger om en om tot deze gaar is (c.a. 3 minuten per kant).

6. Serveer de asperges met de saus, het eitje en jouw (vega)burger on the side. Enjoy!

4. Kleurrijke plaattaart met hummus en gegrilde groenten

Deze plaattaart is echt super eenvoudig te maken, de oven en de grillpan doen het meeste werk. En heb je geen grillpan dan bak je de groenten gewoon in een normale koekenpan. No problem!

Ingrediënten:
– 1 rol bladerdeeg
– 1 courgette, in ronde plakken
– 1 aubergine, in ronde plakken
– 1 paprika, in grove stukken
– 2 kleine rode uien, in ringen
– 200 gram cherrytomaten, gehalveerd
– 150 – 200 gram hummus
– 150 gram kikkererwten (klein blikje)
– 1 tl gemalen komijnzaad
– 1 tl korianderpoeder
– 1 tl chilipoeder

Optioneel: Verse peterselie of koriander naar smaak

Bereidingswijze
(25 minuten + 25 minuten oventijd)

1. Verwarm de oven voor op 200 graden.

2. Spoel de kikkererwten af in een vergiet en laat uitlekken.

3. Snijd de uien in ringen en halveer de cherrytomaten.Verwarm een scheut olijfolie in de koekenpan. Bak hierin de ui c.a. 2 minuten aan. Zet het vuur laag en laat de ui zacht worden. Daarna zet je het vuur uit.

4. Zet een grillpan (of grote wok of koekenpan als je deze niet hebt) op het vuur en doe hier een flinke scheut olijfolie in. Heb je een grillapparaat? Nog makkelijker!

5. Grill de courgette, aubergine en paprika ongeveer 3 minuten per kant. Doe de gegrilde groenten vervolgens bij de ui en cherrytomaten en voeg de kruiden toe. Schep het geheel goed om.

6. Beleg een bakplaat met bakpapier en rol hier het bladerdeeg over uit. Besmeer het bladerdeeg met de hummus.

7. Schep de groenten vervolgens op het bladerdeeg en doe dit ook met de kikkererwten. Zet de plaattaart 25 minuten in de voorverwarmde oven.

8. Als het bladerdeeg goudbruin is gekleurd is de plaattaart gaar. Garneer eventueel met verse kruiden.

Deel dit blog op social media

Ontworpen en ontwikkeld in WordPress door Internetbureau Jun-E-Jay