fbpx
Terug naar blog overzicht

Sportmaaltje: eitwitrijke pasta met tonijn

Door Muscle Concepts werden wij gevraagd of we het leuk vonden om een eiwitrijk recept voor sporters te delen. Dit leek ons direct een hele leuke uitdaging, nu het buiten al een beetje voelt als lente hebben wij zin om het wielrennen weer op te pakken. En dan is een pasta met extra eiwitten voor of na een lange rit heel welkom!
Voor Rosa ook meteen een mooie gelegenheid om de extra kilo’s eraf te fietsen :).

Heb je als kracht- of duursporter extra eiwitten nodig in de vorm van eiwit-shakes? Het Voedingscentrum zegt hierover: ‘als je aan krachttraining of duursport doet, is de behoefte van je lichaam aan eiwit groter dan als je niet sport. Maar de meeste sporters hebben geen speciale eiwit-shakes en -smoothies nodig, omdat je voldoende eiwit binnen krijgt als je gezond en gevarieerd eet’.

Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je oplet dat je voeding tot je neemt met voldoende eiwitten. Daarom delen wij vandaag een pasta met tonijn waar je een goede work-out op kunt doen! Andere producten die veel eiwitten bevatten zijn bijvoorbeeld ; eieren, noten, kwark, kipfilet en tofu.

Enne, deze pasta is ook nog eens zo klaar, dus uit je werk snel koken en ‘aan de bak’! Geen excuses vandaag 😉

Op de website van Muscle concepts vind je meer info over het voedingsschema dat zij, afgestemd op jouw doelen, kunnen samenstellen.

Eiwitrijke pasta met tonijn

Ingrediënten (4 personen)
– 2 blikken (160 gram) tonijn op waterbasis
– 300 gram volkoren penne
– 1 courgette, in blokjes gesneden
– 1 rode paprika, in blokjes gesneden
– 100 gram kappertjes
– 1 teen knoflook, fijngesneden of geperst

Voor de tomatensaus:

– 1 teen knoflook, fijngesneden of geperst
– 1 eetlepel olijfolie
– 70 gram tomatenpuree
– 1 el Provençaalse kruiden
– 4 verse tomaten (het liefst zo rijp mogelijk), in stukken gesneden

Nodig: Staafmixer of blender
Optioneel: verse kruiden zoals peterselie en basilicum

1. Snijd de courgette, paprika en tomaten. Pel alvast de knoflook en snijd deze fijn of leg de knoflookpers klaar.

2. Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking.

3. Doe alle ingrediënten voor de tomatensaus in de blender of pureer met de staafmixer tot het een gladde saus wordt.

4. Verhit een scheutje olijfolie in een koekenpan en bak hierin de knoflook aan. Voeg vervolgens de courgette en paprika toe. Bak c.a. 3-4 minuten.

5. Voeg nu de saus toe er roer de groente erdoor. Als de saus warm begint te worden voeg je ook de tonijn en kappertjes toe. Breng op smaak met peper en eventueel zout.

6. Tot slot voeg je de pasta door en roer je het geheel goed door. Eet smakelijk en sport-ze! 

 

Deel dit blog op social media