fbpx
Terug naar blog overzicht

Superfood Granola & Pancakes

Brrr wat is het koud! Ik voel de winter op het moment in mijn hele lijf door mijn stijve spieren en een verminderende weerstand. Een boost kan ik dus wel gebruiken!

 

Vitaminen in groente & Fruit

Toen ik van mijn vader (biologische kweker) hoorde dat de groente die wij tegenwoordig eten slechts 1/4 van de vitaminen en mineralen bevatten dan 30 jaar geleden dacht ik direct, hmmm dan is het misschien niet zo gek dat we in de wintermaanden een verminderende weerstand ontwikkelen? Ik wilde er in ieder geval meer over weten!

Al snel stuitte ik op verschillende onderzoeken waarin dit wordt bevestigd. Het ene onderzoek geeft net wat meer verschil aan dan het andere, maar de clue is duidelijk; de groenten van tegenwoordig bevatten minder voedingsstoffen dan 30 jaar geleden. Ik vond dat vrij schokkend!

Yoursuper stuurde mij een pakket net nadat ik dit ontdekte en ze hebben een bijzonder verhaal over de werking van hun superfoodmixen. Ik vond het in ieder geval de moeite waar om uit te proberen en ik ben fan geworden van de smaak die de mixen toevoegen aan de gerechten die ik ermee heb gemaakt. Ik ben lekker gaan experimenteren!

 

Superfood granola:


Voor een grote pot granola:
– 225 gram havermoutvlokken
– 200 gram ongezouten noten (bijv. walnoten en pecannoten), grof gehakt of heel
– 70 gram pompoenpitten
– 50 ml ahornsiroop, honing of andere zoetstof
– 5 gram Forever Beautiful van Yoursuper 
Of 1 el kaneel en 1 el koek-  en speculaaskruiden
– 2 el zonnebloemolie
– 125 gram moerbeien, gojibessen en cranberry’s (mix te koop in de grotere supermarkten)
Nodig: bakplaat en bakpapier

Bereidingswijze (10 min + 30 min oventijd)

1. Verwarm de oven voor op 180 graden.

2. Bekleed een bakplaat met bakpapier.

3. Meng in een grote kom de havermoutvlokken, noten, pompoenpitten, en Forever Beautiful door elkaar.

4. Doe nu het zoetstof en de zonnebloemolie bij het mengsel en meng goed. Is het nog niet plakkerig genoeg? Voeg dan nog wat zoetstof of zonnebloemolie toe.

5. Schep het mengsel op de bakplaat en zet voor 30 minuten in de voorverwarmde oven. Schep na 15 minuten goed om en houd een oogje op de granola. Hij kan aan het einde heel snel gaan!

6. Laat de granola even afkoelen en schep de moerbeien, gojibessen en cranberry’s door de granola. In een afgesloten pot blijft de granola zeker een week vers.

7. Serveer de granola met (plantaardige)yoghurt of kwark en vers fruit zoals blauwe bessen, banaan en/ of frambozen.

 

Power chocolate pancakes

 

Ingrediënten (c.a. 6 pannenkoekjes)
– 1 banaan
– 2 eieren
– 1 el Chocolate Lover superfood mix van Yoursuper 
Of: 1 el raw cacao
– 2 el havermout
– ½ tl bakpoeder
– Kokosolie om in te bakken
Nodig: staafmixer

Bereidingswijze (15 min.)

1. Doe de banaan met de eieren in een beker voor de staafmixer. Blend tot een glad geheel en voeg dan ook de havermout toe.

2. Schep het mengsel over in een grote kom en voeg nu de bakpoeder en superfood mix toe. Meng met een spatel goed door.

3. Smelt een beetje kokosolie in een koekenpan en laat goed heet worden. Schep nu met een grote lepel wat van het mengsel in de pan en maak hier een ronde vorm van. Je kunt ongeveer 3 tot 4 pannenkoekjes in een keer bakken.

4. Bak de pannenkoekjes ongeveer 2 minuten per kant. Draai ze pas om als er geen luchtbelletjes aan de bovenkant ontstaan. Dan weet je zeker dat je ze eenvoudig kunt draaien. Herhaal dit tot het mengsel op is.

5. Serveer de pannenkoekjes met een schep (plantaardige)kwark, vers fruit en een handje noten of pitten. Geniet ervan!

 

Wat zijn nou echt de voordelen van deze superfoodmixen?

– Meer energie
– Verbetering van de spijsvertering
– Minder cravings naar suiker (een vol gevoel)

Ik blijf de mixen zeker nog even gebruiken en ben heel benieuwd naar het resultaat! Wil jij ze ook proberen? Klinkt op de link naar een van de mixen en gebruikt de code SUPER-LUCY en ontvang 15% korting.

 

Ok en dan nog een van mijn lieveling recepten:
Green Power Pancakes!

 

 

Ingrediënten (1-2 porties)
– 1 rijpe banaan
– 2 eieren
– 2 el havermout
– Grote hand boerenkool
– 1 tl bakpoeder
– Flinke snuf kaneel
– Kokosolie om in te bakken
– 1 el Green Superfood mix van Yoursuper

Ter garnering: (plantaardige)yoghurt of kwark, agavesiroop, blauwe bessen en verse munt
Nodig: staafmixer


Bereidingswijze (15 min)
1. Meng alle ingrediënten met een staafmixer tot een glad beslag.

2. Verwarm een koekenpan met een scheutje kokosolie en schep hierin met een eetlepel kleine pannenkoekjes van het beslag. Ik gebruikte 2 eetlepels per pannenkoek en bakte er drie tegelijk in de pan. Keer de pannenkoekjes om als er in de bovenkant luchtbelletjes ontstaan. Zorg dat het vuur niet te hoog staat.

3. Herhaal dit tot het beslag op is en serveer de pannenkoekjes warm met jouw gekozen toppings. Enjoy! 

Deel dit blog op social media

Ontworpen en ontwikkeld in WordPress door Internetbureau Jun-E-Jay