fbpx
Terug naar blog overzicht

Zes weken koolhydraatarm, geen zuivel en minder gluten, hoe is dat bevallen?

Het is inmiddels al meer dan zes weken geleden dat ik met jullie deelde dat ik bij een orthomoleculair arts ben geweest. Ik krijg hier onwijs veel leuke en nieuwsgierige reacties op. Tijd voor een update! 

Waarom een ander voedingspatroon, je eet toch gezond?

Allereerst even kort terug naar het moment waarom ik naar een orthomoleculair arts ben gegaan. Ik merk inmiddels al een jaar of twee dat mijn hormonen steeds wispelturiger worden en het laatste jaar ben ik echt niet te doen in de twee weken voordat ik ongesteld moet worden. Niet dat ik alleen een beetje chagrijnig ben, maar ik ben uitgeput, verslagen en heb enorme mood swings. Ik kon ook echt uit het niets in huilen uitbarsten. Heel irritant en ik raakte steeds meer gefrustreerd. Vandaar dat ik de stap naar een orthomoleculair arts zette. 

En ik ben blij dat ik het heb gedaan! Mijn klachten bleken niet alleen te maken hebben met hormonen die uit balans zijn, maar ik heb ook een aantal andere tekorten. Tijd dus om die aan te gaan vullen met supplementen en voeding. De voeding zou vooral gaan helpen bij het terug in balans brengen van mijn hormonen.

Het resultaat:

Ik moet zeggen, ik vond het niet altijd makkelijk. Ik ben echt gek op goed brood en ik ontbijt ook graag met een bakje kwark. Hiernaast ben ik ook 3 dagen in de week op kantoor en moest ik wel even schakelen om ervoor te zorgen dat ik altijd een lunch mee had en niet even een cracker of boterham kan smeren, we hebben namelijk altijd super lekker beleg op kantoor 😉 

Maar het belangrijkste natuurlijk: merk je verschil?!

JA! En dat is echt bizar. Ik had namelijk ontzettend veel onrust in mijn lichaam, dat klinkt een beetje gek en zo voelde het ook, geen onrust in mijn hoofd, maar echt in mijn lichaam. En dat verdween eigenlijk al na de eerste week. Ik voelde zelf al eerder dat als ik zuivel at, of teveel gluten, ik vaak last kreeg van mijn darmen, veel meer trek had en constant zin had in een snack. Een soort van niet verzadigd gevoel. Ik ben ook veel meer gaan letten op de combinatie tussen koolhydraten, eiwitten en vetten en dat maakt echt een wereld van verschil! 

Ik heb geen 4 uur dips meer, voel me een stuk energieker en heb geen lichamelijke onrust meer. Ik slaap weer de hele nacht zonder onderbrekingen (om te plassen). Het grappige is dat zelfs de gedachten in hoofd rustiger zijn geworden! 

En hoe nu verder?

Ik ga mijn nieuwe voedingspatroon zeker aanhouden, maar wel met de 80/20 regel! Dus in het weekend een lekkere boterham of een keer een pasta moet gewoon kunnen. Wel ga ik de kwark helemaal schrappen en zorg ik ervoor dat ik op door de weekse dagen, met uitzonderingen daargelaten, geen brood eet. 

Ben je nieuwsgierig geworden naar wat het voor jouw lichaam kan betekenen? Download mijn Clean Eating weekmenu en kijk wat het voor jou doet! Koolhydraatarm, suikervrij en zoveel mogelijk gluten vermijdend.

 

Deel dit blog op social media

Ontworpen en ontwikkeld in WordPress door Internetbureau Jun-E-Jay